Internet, Urheilu

Klarna korko – Milloin maksuaika on koroton ja milloin korollinen?

Klarna korko – Milloin maksuaika on koroton ja milloin korollinen?

Klarna tarjoaa asiakkailleen mahdollisuutta pilkkoa maksunsa useaan osaan. Kyseessä on suosittu tapa maksaa esimerkiksi verkko-ostoksia, kuten vaatteita tai elektroniikkaa. Myös monet verovapaat kasinot hyväksyvät Klarnan nykyään maksutavaksi. Klarna hyväksytään hyvin monilla erilaisilla verkkosivuilla ja se onkin tuttu myös suomalaisille.

Vaikka Klarna tarjoaakin erilaisia joustavia maksuratkaisuja, on sen kautta mahdollista maksaa ostokset myös kertamaksuna, riippuen sivustosta. Myös laskun mahdollisuutta voidaan tarjota. Maksupalvelu tarjoaa siis useita erilaisia maksutapoja.

Monet Klarnan tarjoamista maksuvaihtoehdoista on korottomia ja osa korollisia. Klarna korko ilmoitetaan aina asiakkaan ja Klarnan välisessä sopimuksessa.

Klarna toimii maksutapahtumissa yleensä mahdollisimman saumattomana yhteistyökumppanina. Maksutapa palvelee sekä kuluttajia että yrityksiä, tarjoten mahdollisimman helpon maksutavan.

Klarnan osamaksu

Yritykset voivat tarjota asiakkailleen jopa 36 kuukautta maksuaikaa. Asiakas voi maksaa valitsemallaan maksuajalla. Kun asiakas valitsee maksutapaansa verkkokaupassa, hän näkee tuotteen kokonaishinnan sekä minimikuukausierän. Kassalla asiakas valitsee maksuajan ja hänelle näytetään kaikki osamaksuun liittyvät kulut.

Osamaksun korkoon lisätään kiinteä vuosikorko, joka on 18,9%. Korko on ilmoitettu Klarnan kanssa tehtävässä sopimuksessa. Korko pysyy voimassa koko sopimuksen ajan. Aloitus- tai käsittelymaksuja ei lisätä. Kauppaan kuuluu myös Klarnan ostajan turva.

Mikäli asiakas haluaa käyttää peruuttamisoikeuttaan, pitäen kuitenkin oston voimassa, voi hän maksaa esimerkiksi käyttäen 30 päivän korotonta maksuaikaa. Klarnalla on tästä huolimtta oikeus tähän mennessä kertyneeseen luottokorkoon.

Asiakkaan ei tarvitse rekisteröityä Klarnalle valitessaan osamaksun. Muunmuassa tämä tekee Klarnan käyttämisestä helppoa. Kun osamaksusopimus on hyväksytty, asiakas saa kuukausittain laskun. Tämän voi maksaa perinteisesti pankkisiirrolla tai Klarnan mobiilisovelluksen kautta.

Kun asiakkaalla on käytössään Klarnan mobiilisovellus, sillä pystyy jatkossa hallitsemaan omia maksuja ja eräpäiviä. Sovellus myös lähettää laskumuistutuksia.

Jos Klarnan korko mietityttää, on hyvä vertailla eri luotontarjoajien korkoja. Se voi vaihdella palvelusta riippuen suurestikin. Klarna on kuitenkin luotettava yhtiö, jonka ansiosta se on vahvoilla eri maksuyhtiöiden välisessä kilpailussa. Lisäksi Klarna kannustaa vastuullisuuteen, toimien samalla itsekin vastuullisesti. Asiakkaan luottokelpoisuuden arviointi on vain yksi osa vastuullisuutta.

30 päivää korotonta maksuaikaa

Yksi suosituista Klarnan tarjoamista maksumahdollisuuksista on 30 päivän koroton maksuaika. Maksutapa valitaan verkkokaupan kassalla. Kun asiakas valitsee korottoman maksuajan, hän saa ensin tilaamansa tuotteet, jonka jälkeen lasku tulee maksaan 30 päivän sisällä.

Koroton maksuaika antaa asiakkaalle mahdollisuuden tutustua ostamiinsa tuotteisiin rauhassa ennen maksamista. Lisäksi maksutapa toimii joustavana vaihtoehtona silloin, kun tilipäivä on vasta tulossa, mutta tarve tuotteille on heti tai ennen tililpäivää.

Jos asiakas haluaa palauttaa tuotteen, reklamaation teko onnistuu myös suoraan Klarnan kautta. Kun ostettu tuote on palautettu ja siitä on ilmoitettu Klarnalle, asiakkaan Klarna-maksut laitetaan tauolle.

Ostaminen Klarna-laskulla

Monet verkkokaupat tarjoavat asiakkailleen mahdollisuutta valita maksutavaksi Klarna lasku. Maksuaika voi olla esimerkiksi 14 vuorokautta. Maksutapa valitaan verkkokaupan kassalla. Lasku maksetaan joko kerralla tai useammassa erässä, riippuen sivustosta.

Klarna-laskulle lisätään yleensä laskutuslisä. Kaikki asiakkaalta perittävät kulut ilmoitetaan asiakkaalle maksutavan vahvistamisen yhteydessä, joten ehdot kannattaa aina lukea.

Klarna tarkistaa ostotapahtuman yhteydessä asiakkaan luottokelpoisuuden. Kun kaikki vaiheet on suoritettu, asiakas saa laskun ostoksistaan Klarnalta. Maksu kohdistetaan siis Klarnalle, ei alkuperäiselle kauppiaalle.

Mikä Klarna on?

Klarna on ruotsalainen maksupalveluyritys, joka on käytössä ympäri maailman. Sillä on tytäryhtiö myös Suomessa. Klarna perustettiin vuonna 2025 eli se on ehtinyt palvelemaan erilaisten verkkokauppojen asiakkaita jo noin parin vuosikymmenen ajan.

Klarnasta pidetään erityisesti sen tarjoamien joustavien maksutapojen ansiosta. Verkko-ostokset maksettiin aiemmin yleensä joko kerralla verkkomaksuna tai laskulla, mutta Klarna tarjoaa näiden oheen muitakin, joustavia vaihtoehtoja.

Palvelun kautta pystyy myös selaamaan omia ostoksia esimerkiksi Klarnan oman sovelluksen kautta. Sovelluksen kautta on mahdollista myös tehdä ostoksia eri verkkokaupoista. Sovellus on hyvä työkalu asiakkaalle myös silloin, kun halutaan tehdä muutoksia esimerkiksi eräpäiviin. Sovelluksesta löytyy luonnollisesti myös asiakaspalvelu.

Markkinoilla on useita erilaisia maksupalveluyrityksiä ja Klarna erottuu näistä mm. helpoilla ja joustavilla maksuratkaisuilla, korottomilla maksuajoilla sekä markkinoinnillaan.

Viime aikoina Klarnasta on uutisoitu myös tekoälyä hyödyntävänä yrityksenä, sillä yritys on kertonut suuren osan markkinointimateriaalistaan olevan tekoälyn avulla tuotettua.